BOKSLÄPP HOS 2STICKARE - IVAR ASPLUND PRESENTERAR SIN NYA BOK "STICKA FRÅN GRUNDEN"

    
     copyright/fotograf: Tina Axelsson                                    Utgiven av Bonnier Fakta

Ivar Asplund har gjort en ny stickbok "Sticka från grunden", en bok för nyfikna stickare i alla åldrar. Och vi har äran att få hålla i boksläppet – så roligt tycker vi! Hoppas du har lust att komma. Ivar presenterar sin bok, det blir chans till samtal, lite mingel och förstås finns boken till försäljning och signering. 

Det är begränsat med plats men vi kommer att ha några olika tider, både på plats och digitalt, för att så många som möjligt ska kunna vara med. 

Hos Madelaine och Lotta - 2stickare

Datum torsdag 25 november

Tider på plats 17-17.50, 18-18.50 eller 19-19.50 på Bergsunds Strand 39, Hornstull Stockholm

Tider digitalt 16-16.50 eller 20-20.50 via Zoom, länk och mer info får du vid anmälan

Anmälan till 2stickare@gmail.com  - anmälan behövs - begränsat antal plaster. Var noga med att ange vilken tid du vill delta.

Om du vet att du vill ha boken rekommenderar vi att du förbeställer den när du anmäler dej. Och såklart skriver Ivar din valfria hälsning i boken om du vill. Meddela oss vad du önskar skrivet, så finns boken klar vid boksläppet. 

Boksläppspriset är 260 kr/st. Vid köp av två eller fler är priset 240 kr/st. Ev frakt tillkommer. 

Ivar är ett välkänt namn i världen av garn och stickor. Han är stickdesigner samt lärare och kursledare i stickning, bl.a. vid HV-skola i Stockholm. Han lärde sej sticka i femårsåldern och skapade sin första tröja i mellanstadiet, helt utan beskrivning. Sedan dess har han designat många fina och väl genomtänkta plagg. 

Här är en hälsning från Ivar: 

Hoppas att du kommer att tycka om min nya bok Sticka från grunden! Arbetet med den har varit en rolig utmaning – dels att skala bort detaljer för att få fram vad jag ser som själva kärnan i stickning, dels att formge olika projekt för att nybörjaren lätt ska kunna tillämpa de tekniska momenten boken innehåller. Och få se tydligt att man faktiskt inte behöver kunna så mycket för att klara av att sticka lite av varje. Projekten speglar förresten mitt eget sätt att arbeta med beskrivningar sedan jag var barn, nämligen att prova mig fram med variationer av olika slag. Ett och samma diagram kan användas till olika projekt, ökningar kan antingen döljas eller framhävas som ett extra hålmönster, en poncho med runt ok kan förlängas och samtidigt övergå till en form med fyra spetsar osv. På så vis hoppas jag uppmuntra till experimentlust samtidigt som det förstås går att följa beskrivningarna rakt av om man föredrar det. Jag är väldigt glad att boken blev så frikostigt illustrerad med både foton och teckningar! Inte bara för att den blev så fin utan också för att det blir så mycket lättare för läsaren att följa med på upptäcktsfärden. Det blir lyckat när form och funktion går hand i hand – precis som med stickning. Man kan nog säga att det blev en bok jag tror att jag själv hade haft nytta av på ett tidigt stadium i min stickning – men det har ju ingen som helst betydelse vad läsaren har för ålder, utan jag vänder mig helt enkelt till den som är nyfiken på stickningens grunder. Hoppas vi ses! Madelaine o Lotta o Ivar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar